lauraoplesbos.reismee.nl

Dag 16

Bij de briefing werd er een mededeling gedaan vandaag; in de afgelopen nacht is ereen schip omgeslagen/kapot gegaan vlak voor kust van Lesbos. Op dit schip zat een gezin met een moeder en haar kinderen. Een van haar kinderen is verdronken. De rest van het gezin en van de bootvluchtelingen waren aangekomen in “ons” kamp…

Dan komt het toch wat dichterbij. Vandaag beseften we even extra in welke situatie de vluchtelingen in het kamp hebben gezeten. Hun zoektocht naar een betere plek en tegelijk de vraag of ze ooit wel veilig aan zullen komen.

Bij ons in de winkel was het niet minder druk na deze gebeurtenis. De vrouwen kwamen weer kleding en hygiëne spullen uitzoeken. Weer wat gesprekjes gevoerd met de vrouwen en met een meisje een spelletje gedaan.

Ook even een vrouw geholpen van wie haar fietst kapot was. Samen opzoek gegaan naar een plek waar kapotte fietsen heen gebracht kunnen worden. Hier kon de fietst van deze vrouw gelukkig ook weer gemaakt worden

Mijn lunch had ik gehaald bij de kantine in het kamp. Het is een broodje met kip, patat en saus. Alles maarzo door elkaar, dit is heel normaal in Griekenland hoorde ik. Het was best lekker;)

In de middag kwamen er dozen met nieuwe kleding binnen. Dit hebben we uitgezocht op soort en maat en daarna in de shop gehangen.

We waren optijd klaar vandaag. Lekker naar huis gefietst en later op de avond nog even bij gekletst met onze mentoren. Zij komen steeds even bij ons inchecken hoe het gaat. Er wordt op gehamerd dat we ook goed voor ons zelf moeten zorgen dus ga ik zometeen maar gauw slapen:)

annerieke

tjoh, heftig! Kan me niet voorstellen hoe het is om te (moeten) vluchten. Slaaplekker alvast