lauraoplesbos.reismee.nl

Dag 3

Hallo,

Om stipt 07.30 stond de groep buiten. Met elkaar zijn we naar een bakkertje gelopen en een brood gehaald voor deze ochtend. Het plan was om 8.00 vertrekken maar toen bleek een fiets het niet te doen. Ons mannelijke teamlid stelde voor om lopend te gaan. De anderen zijn wel gaan fietsen, ongeveer een kwartiertje. Ingecheckt bij de douane en daarna door naar de briefingsplek. Hier de dag begonnen met een lied, bijbelstukje en een gebed. Daarna mochten we zelf een taak uitkiezen. Samen met een collega ben ik data gaan doen. Dit houdt in dat wij tickets bij de mensen brachten. Verschillende soorten tickets; ticket voor een kledingstuk, een hygiëne product, eten of een baby spullen. Op de ticket staat het “huisnummer”, daar loop je dan heen. Je klopt aan en roept; Goodmorning Eurorelief, we have a ticket for you. De meest mensen komen dan gauw naar buiten. We checken dan of het registratie nummer bij deze persoon hoort. Daarna geven we de ticket pas af. Dit hebben we in de ochtend gedaan. Mij werd gevraagd of ik ook even bij het info punt wilde helpen. Hier kunnen alle mensen terecht met hun vragen. Veel vragen gaan over het verkrijgen van een ticket, je noteert het registratie nummer van de persoon en vraagt in het kantoor of er een ticket is voor deze persoon. Vaak is het antwoord nee.

Na een lunch zijn we verder gegaan met tickets uitdelen voor registratie. Het was een van de eerste keren dat dit gebeurde, we werden al gewaarschuwd dat dit een chaos kon worden. Bij verschillende grote tenten moesten we naar binnen, als gauw kwamen er veel gezinnen om te checken of hun naam op de lijst stond. Veel mensen hebben we terug moeten sturen zonder een ticket voor registratie.

( een groot gezin stond op de lijst, toen we bij de isobox waar ze in leefden aankwamen werden we ontvangen door de kinderen. Zij deden hun best om wat Engels met ons te praten. De oudste zoon hielp zo veel hij kon met het vertalen van het Engels naar Farsi. Nadat alles was uitgelegd werden we door iedereen bedankt en uitgezwaaid)

Na een lange en pittig warme werkdag zijn we weer naar ons huisje vertrokken.

Daar even uitgerust en daarna met elkaar gegeten.

Tot morgen;)

Opa en Oma van t Slot.

Spannend allemaal. Fijn dat je ons op de hoogte houd met jouw verslagen.
We blijven je volgen. Is het dus zo dat als de bewoners wensen hebben ze dit via een ticket moeten aanvragen? We hebben natuurlijk nog veel meer vragen maar we lezen jouw ervaringen wel en later kom je jouw verhalen maar vertellen.
Groetjes verder en knap dat je dit allemaal zo doet.

laura van der Vliet

Het is meer dat de organisatie tickets uitdeeld zodat de vluchtelingen een kans hebben om bijvoorbeeld kleding uit te kiezen op een bepaald tijdstip. Zo wordt de drukte een beetje verdeeld over de hele dag.
Alleen nieuwe mensen krijgen bijvoorbeeld een ticket voor schoenen (eenmalig) maar elke vluchteling krijgt om de paar dagen een ticket om op een bepaalde tijd het eten op de halen. Hopelijk is het zo iets duidelijker!

Anne

Wat een (mooie) verhalen al Laura! Heel mooi om zo op de hoogte te blijven en een kleine indruk te krijgen van wat je doet. Bijzonder zeg!